Skip to content

Batterier

Det finnes mange ulike typer batterier. De vanligste til denne type bruk er Blybatterier, AMG, Gel og LiFePO4.

Blybatterier er tradisjonelle batterier som krever en del vedlikehold, er tunge og bør ikke lades ned lenger enn 50% (ett 100AH batteri gir deg 50AH strøm å bruke), da de fort blir ødelagte. Levetiden er også kort når de lades opp ofte (daglig med solceller).

AMG/GEL batterier har også vært på markedet en stund. Disse batteriene kan lades ned til 30% uten å bli ødelagte (ett 100AH batteri gir deg 70AH strøm å bruke). Krever noe vedlikehold. Batteriene bør lades fulle minst en gang pr mnd.

LiFePO4 (Litium-Jern-Fosfat)

Denne teknologien er ikke veldig ny, men det er først de siste årene at teknologien er blitt billig nok til å produsere denne batteritypen til mer fornuftige priser.

Sikkerhet:

Batteriene er kjent for å være ekstremt stabile, og er vesentlig sikrere enn andre Litiumbaserte batterier. Batteriene kan ikke eksplodere og «overlever» også misshandling i form av for mye lading/utlading og tåler varierende temperaturer. De er heller ikke brennbare.

Ytelse:

Det er enkelte utfordringer med å fastslå et batteri sin levetid, men teknologien tåler vesentlig bedre dyp utladning og relativ hurtig ladning enn andre tilgjengelige teknologier. Beregnet antall utladninger før tilgjengelig kapasitet på batteriet vil være nede i 80%, vil for de fleste variantene være mellom 2000 og 5000 ganger (full oppladning/utladning hver dag i 5 til 14 år. Dersom man begrenser utladningen til 20 % (av kapasiteten til batteriet), vil levetiden øke betraktelig.  Til orientering bør blybatterier ikke lades lenger end enn 50 % for ikke å forringes betydelig.

Vekten på batteriene er ca halvparten av tradisjonelle blybatterier (viktig for en del bobiler) og tar mindre fysisk plass (ca 30 % mindre).

Andre fordeler er:

  • Rask lading
  • Mer stabil spenning
  • Trenger ikke topplades, noe som er en fordel ifm solcelleanlegg på vinteren i Norge.

Lav temperatur:

En bør ikke hurtiglade denne batteritypen når batteriet er under 0 grader.

(Kilde: Environmental Impact of LiFePO4 Battery – The Environmental Blog)

Koble sammen flere batterier

Om man ønsker tilgang på mye strøm trenger man flere batterier. Disse må kobles sammen, og dette kan gjøres i parallell og serie. Når man kobler i serie økes spenningen (2 batterier gir 24V og 4 batterier gir 48V nominelt). Dette benyttes vanligvis i større anlegg på en hytte eller i et hus. Da spenningen også øker krever det at en elektriker kobler sammen batteriene når de når 50V, og 4 batterier gir vanligvis i overkant av 52V. Så vi beskriver ikke dette nærmere her.

Kobling av batterier i parallell gjør at man fortsatt har 12 V og dette er enklere å håndtere, er tryggere samt koster mindre totalt sett (da man trenger mindre utstyr for å koble til lyskilder osv). Man kobler da sammen alle +polene for seg og alle minuspolene for seg. Batteriene bør være av samme type og størrelse, og en bør benytte relativt solide kabler mellom batteripolene. Her er grunnregelen at man skal ha same tverrsnitt som totalen av kablene som er tilkoblet batteribanken. Det er også greit å nevne at alle tilkoblinger gjøres i hver ende, dvs at man kobler til alle positive kabler (både fra lader og til forbruk) til plusspolen i en ende, mens alle negative tilkoblinger (både fra lader og til forbruk) kobles på negativ pol i motsatt ende. Dette sikrer god gjennomstrømning og utnyttelse av batteribanken.

PS det er ikke alle batterier som kan kobles sammen, men alle LiFePO4-batterier vi selger kan kobles sammen (maks 4 stk).


Batterimonitor

Man kan koble til en batterimonitor som består av en måleshunt som alle strømkablene kobles til, og monitoren vil da vise og beregne mengden strøm som går inn og ut av batteriet. Dette vil gi et estimat på gjenværende batteri.

Kanskje du også er interessert i å lese dette?

Denne nettsiden bruker cookies. Ved å fortsette å bruke denne nettsiden, samtykker du til dette.  Les mer